Veldwerk klaar, Overnight worship en Kerst! :)

26 december 2017 - Mbeya, Tanzania

Lieve mensen,

Waarschijnlijk hebben jullie de foto’s en filmpjes van Kerst al op facebook zien verschijnen. Maar wat een geweldige dagen heb ik gehad. Hier een hele korte update.

Zoals eerder aangekondigd heb ik afgelopen week mijn veldwerk afgerond. Het voelt wel gek na zoveel weken, maar ook fijn dat het klaar is. De komende tijd zal ik nu wat analyse werk moeten doen om vervolgens in Nederland mijn thesis te schrijven. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen na 41 interviews met 65 boeren.

Afgelopen vrijdag was een overnight worship tot 5/6 uur ’s ochtends, wat inhield dat er de hele nacht gezongen en gedanst werd met een aantal sprekers tussendoor. Het begon om 20.00 uur en het ging maar door.. Bizar dat mensen energie kunnen hebben om een hele nacht zo door te gaan. Het was heel erg tof om daar deel van uit te maken. Heel erg mooi om God groot te maken met een groep van 200 een hele nacht lang! 😊

Toen werd het Kerst en wat was het geweldig 😊 ! Heel anders dan in Nederland, aangezien Kerst hier veel minder een familie ding is maar meer met vrienden. ’s Ochtends zijn we eerst naar de kerk geweest, waar het een stuk rustiger was dan normaal, want hier gaan mensen dus minder ipv meer naar de kerk met kerst, best wel interessante ervaring. Op facebook staan wat filmpjes van de dienst aangezien beeld materiaal meer zegt dan woorden. Verder bleek dat als je een gezin hebt je dus gaat koken en mensen uitnodigt en dat zijn dan vooral de kinderen van andere mensen. Wij hebben uiteindelijk met een groep jeugd van de kerk Kerst gevierd, 20 man in totaal. Super leuk! We hadden en vrij bijzondere maaltijd met worstjes, varkensvlees, aardappel, pilau (rijst met bepaalde kruiden, super lekker, wil ik graag leren maken!), guacamole (dat heb ik ze geleerd en vinden ze hier geweldig), chapati (soort pannenkoeken), een groentemengels met kool en wortel en fruitsalade. Allemaal mede mogelijk gemaakt door mijn geweldige ouders die besloten ons kerstfeest te sponsoren! Super lief en daar ben ik heel dankbaar voor! Nashukuru sana! Tweede kerstdag is niet echt een ding in Tanzania, dus het feest is weer over, maar ik ben benieuwd naar nieuwjaar!

Zoals ik eerder al schreef leer ik hier heel veel en maak ik echt stappen in vertrouwen op God. Het is mooi om te merken hoe God in mijn leven betrokken is en hoe ik gezegend word.

Komende week ga ik lekker vakantie vieren door met veel mensen die ik hier ontmoet heb tijd te besteden. De voorganger van de kerk waar ik in Arusha naartoe ging is nu in Mbeya dus die gaan ik ook weer zien en zo vullen de laatste weken zich. Ik denk niet dat ik daar nog heel veel over te bloggen ga hebben, maar misschien schrijf ik er nog een voor ik naar huis ga op 15 januari. Zo niet, dan hoop ik jullie allemaal snel weer te zien als ik terug ben! Tot over 3 weken en voor nu alvast een heel gelukkig 2018 gewenst! 😊

Knuffels uit Tanzania!

1. O.van Buuren -Eering:
    26 december 2017
    Tot ziens in holland
  2. Carolien:
    30 december 2017
    Veel plezier en succes nog de laatste weken en wie weet zien we je in januari weer een keer bij Casella!