Verbrand, regen en nog een maandje extra!

16 december 2017 - Mbeya, Tanzania

Lieve lezers,

Tijd voor weer een update uit het warme maar steeds regenachtigere Tanzania. Zoals ik op alle foto’s zie is het in Nederland inmiddels goed aan het sneeuwen geweest en ergens hoop ik dat er ook weer sneeuw zal zijn als ik terugkom in januari, hoewel ik het waarschijnlijk heel koud ga hebben, aangezien het hier nog steeds 20-25 graden is in Mbeya en 25-35 in het dorp waar ik onderzoek doe. Afgelopen week ben ik zelfs verbrand, dus dat zijn even andere omstandigheden… Vanaf hier is er niet een hoop nieuws maar ik zal toch even wat schrijven over waar ik mee bezig ben.

Inmiddels komt het einde van mijn onderzoek in zicht. Ik heb redelijk was data verzameld en komende week volgen de laatste interviews. Daarna ga ik lekker Kerst vieren en tijd spenderen met de mensen die ik hier ontmoet heb.

Ik heb mijn ticket inmiddels omgezet en 16 januari ben ik weer thuis. Heel gek om te bedenken dat oorspronkelijk ik eigenlijk dit weekend naar huis zou vliegen. Soms mis ik Nederland en mijn familie en vrienden wel. Of simpelweg bruin brood met kaas, of een warme douche. Inmiddels heb ik 12 weken niet gedouched en alleen met een emmer gewassen en ondanks dat het wel went is een douche wel echt fijn hoor. Ook kaas miste ik best wel dus ik heb uiteindelijk de duurste kaas uit mijn leven gekocht en wat was dat genieten zeg! Tosties met kaas en worst, pannenkoeken met kaas… hmmmm.. en ook leuk om mijn vrienden hier iets nieuws te laten proberen.

Eerder schreef ik al over wat gezondheidsproblemen. De afgelopen weken bleef mijn gezondheid niet optimaal. Veel buikpijn en diarree en het uiteindelijk toch maar ff laten checken in het ziekenhuis maar niets meer dan iets verkeerds gegeten volgens hen, dus vervolgens dat maar weer uitgezeten. Momenteel gaat het alweer ruim een week weer helemaal goed met me.

Wat heb ik verder gedaan naast mijn onderzoek en de standaard worship practice en kerkdiensten?

Drie weken geleden hebben we Nicola (9) haar verjaardag gevierd, de oudste dochter van Rebecca. We kochten taart, aten patatjes, snoepjes, en gaven haar cadeautjes. Toen bleek dat iedereen wat hoort te zeggen als je een cadeautje geeft en toen ze de taart ging uitdelen bleek dat ze iedereen een hapje moest geven als dank. Een ander ritueel is dat je de jarige natgooit met een emmer water. Best leuk om eens wat andere verjaardagsrituelen te zien.

Met alle feestdagen die voorbij gaan in Nederland kon ik natuurlijk niet achter blijven en hebben we Sinterklaas gevierd met Rebecca en haar kinderen. Ik had kruidnoten meegenomen en wat was dat lekker zeg om die na al die tijd op te eten. De kinderen waren super blij met de poppen, drumstokjes, duplo, scrabble en dvd. Ook Rebecca was super dankbaar voor de lader voor haar laptop aangezien zij net een nieuwe baan is begonnen waar ze haar laptop voor nodig heeft. Ik kreeg een Tanzaniaanse jurk, helemaal speciaal opgemeten en voor mij gemaakt. Langzamerhand ben ik Afrikaans aan het worden. 😉 Iedereen in de kerk vond het geweldig om mij in die jurk te zien.

Verder zijn we op visite geweest bij vrienden en is iedereen hier helemaal weg van de film ‘The Shack’ die ik aan hen heb laten zien. Inmiddels heb ik die film heel wat keren gekeken en het blijft een fantastische film! Dus mocht je hem niet gezien hebben, aanrader!

Nou dat was het wel weer een beetje. Ik zal kijken of ik weer wat foto’s op facebook kan zetten. Tot snel en voor nu wil ik jullie allemaal alvast hele fijne feestdagen toewensen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. O.van Buuren -Eering:
    16 december 2017
    Leuk weer wat van je te horen we zullen je missen met kerst maar wensen je gezegende kerstdagen en gezondheid voor het komende jaar knuffels oma en ook van opa
  2. Annelene:
    16 december 2017
    Ha lieverd! Leuke foto's. Het allerbelangrijkste nieuws je bent weer gezond! Natuurlijk missen we jou ook en gaan we je met alle mooie feestelijke momenten en vooral Kerst missen. Ook wel weer fantastisch dat je nu met de mensen, die je daar dierbaar zijn geworden een mooie Kerst gaat beleven. Zolang niet kunnen douchen is wel heel lang. Zo zie je maar alles is betrekkelijk een koude douche zou nu al een luxe zijn. Lieve Katinka hele dikke knuffel wens je Gods zegen en mooie bijeenkomsten en ontmoetingen
  3. Paul-Dirk:
    16 december 2017
    Hoi Katinka, fijn dat je weer gezond bent en je onderzoek bijna klaar is. Rond het allemaal goed af en neem lekker de tijd te genieten met je nieuwe vrienden. Het zal gek zijn de kerstdagen hier zonder jou door te brengen. We denken aan je. Big hug!
  4. Marjan Sluiter:
    16 december 2017
    Hoi Katinka, wat fijn te lezen dat het goed gaat met jou en je onderzoek!
    Ik ben benieuwd hoe je Kerstfeest in den vreemde zult ervaren.
    Ik heb het zowel in Azië als in Afrika meegemaakt, maar ik miste zowaar de kou en de korte dagen van hier en de familie natuurlijk. Ik wens je gezellige feestdagen met veel nieuwe ervaringen!
    Hartelijke groeten,

Marjan