Worship, evangelisatie en mijn research permit!

23 oktober 2017 - Mbeya, Tanzania

Hee lieve mensen,

Het is alweer even geleden dat ik mijn laatste blog heb geschreven, dus het leek me tijd voor een update. De week na de vorige blog is er niet zoveel spannends gebeurd en daarom heb ik ook geen nieuwe blog geschreven.. Inmiddels ben ik enigszins gewend aan de ratten en aan het wachten dus alles ging gewoon zijn gangetje. Vanaf afgelopen weekend gebeurde er wel weer van alles dus daar zal ik wat over vertellen. Op zaterdag sprak ik af met Rebecca en ging ik met haar mee naar de repetitie van het worshipteam. Ze willen namelijk graag dat ik met ze mee ga zingen vooraan in de kerk, omdat ze vinden dat ik mooi kan zingen.. Zelf ben ik daar niet zo zeker van maar ik vind zingen heel leuk en ik wil graag meer leren over aanbidding dus ik vind dit heel erg leuk! Op naar Swahili liedjes leren😊 Toen we daar aangekomen waren zongen we wat liedjes en toen viel de stroom uit.. Einde repetitie. Dat schoot niet echt op. Samen met Rebecca en Naomi en de oudste twee kinderen van Rebecca gingen we op weg naar huis. Ik sliep die avond bij hen in huis. (Zo fijn een nacht geen ratten!!! En voor het eerst in tijden een normale wc! 😊) We hadden een hoop lol, zeker met de ballonnen die ik meegenomen had voor de kinderen. Zondag gingen we naar de kerk wat weer een lange zit was maar wel heel leuk. Omdat de week erna een evangelisatie actie zou starten gingen we daarvoor promoten in de buurten om het terrein waar deze meetings plaats zouden vinden. Zo zouden we dat in Nederland niet snel zien. Een soort grote pick-up truck met een stellage met boxen en een koor reed door de straten met een rij auto’s en een bus met kerkgangers en folders werden zo uitgedeeld. Een keer op 5 stopte iedereen, kwam iedereen eruit en werd er in de straten gezongen en gedanst. Ik zal kijken of ik wat filmpjes kan uploaden zodat jullie er een idee van kunnen krijgen. Ik geniet er volop van. Afgelopen week was dus die evangelisatie. Het kwam erop neer dat er elke dag van 15 tot 18 een soort buitendienst was met heel veel zingen en dansen, een preek om het evangelie te verkondigen en een oproep om naar voren te komen als mensen hun hart aan Jezus wilden geven. Zo’n 80 mensen hebben dat deze week gedaan. Echt heel cool om te zien. Nu start er een traject waarin ze meer gaan leren over het geloof, gedoopt zullen worden etc. De kinderen daar vonden het geweldig mij daar te zien en we hebben veel gedanst en rondgesprongen. Verder had ik er altijd wel 10 aan elke hand als ze de kans kregen. Woensdag voelde ik me niet zo lekker dus ben ik een dagje thuis gebleven maar de dag erna was ik weer helemaal ok! 😊 Donderdag kwam er dan ook heel erg goed nieuws! Mijn research permit was eindelijk klaar en opgestuurd naar mijn e-mail! YES!! Dat betekende dat ik eindelijk naar Immigratie kon om een ander visum aan te vragen en dat het einde van het wachten nabij is. Vrijdag ging ik met Rebecca naar Immigratie omdat Helena niet kon. Daar bleek uiteindelijk dat ik het gewenste visum niet hier kon krijgen maar dat ik ervoor naar de grens zou moeten, het land uit en weer in. Dat leek mijn wat overdreven en na wat heen en weer bellen en eens te kijken of mijn contacten hier misschien mensen kenden bij immigratie bleek dat ik inderdaad naar de grens zou moeten, of iig mijn paspoort, maar dat als ik niet zelf ging ik niet over hoefde naar Malawi. Dus uiteindelijk is Helena gister naar de grens gegaan met de nodige papieren, mijn paspoort en het geld, en hopelijk krijg ik vandaag mijn paspoort weer terug en kan de volgende stap richting onderzoek, langs de district office en village office met brieven beginnen. Ik dank God dat het nu allemaal geregeld lijkt te zijn en dat ik deze week zo’n toffe week heb gehad met de mensen van de kerk. Dat had immers niet gekund als ik al onderzoek aan het doen was. Nu kon ik toch niets anders, dus ergens is die late permit ook wel een zegen. Gister werd de actie afgesloten en ik heb genoten. De afgelopen twee nachten heb ik weer bij Rebecca gelogeerd en ergens komende week zal ik hier waarschijnlijk permanent naartoe verhuizen. Helena zal me nog helpen met de brieven en dan zelf het veld weer ingaan. Ik ben benieuwd hoe de start van mijn onderzoek zal verlopen. Ik hou jullie zoveel mogelijk op de hoogte! Het gaat met mij in ieder geval heel erg goed en ik zal een poging doen om op facebook wat foto’s en filmpjes te delen van afgelopen week.

Knuffels uit Tanzania!

Katinka

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Else:
    23 oktober 2017
    Heerlijk om je verhalen te lezen! 😘 Dankjewel voor het delen!
  2. O.van Buuren -Eering:
    23 oktober 2017
    Fijn dat je nu eindelijk aan de slag kan en dat je de verloren tijd zo goed hebt kunnen besteden knuffel oma ook van opa natuurlijk
  3. Paul-Dirk:
    23 oktober 2017
    Mooi verhaal weer. Pas goed op jezelf in het onderzoeksgebied en hopen maar dat je nu echt aan de gang kunt gaan. Succes!
  4. Annelene:
    23 oktober 2017
    He lieverd! Mooi hoe je steeds flexibeler om kan gaan met die steeds weer veranderende omstandigheden en er ook de positieve kant van noemt. Het zal allemaal een reden hebben dat het zo loopt. En heerlijke die foto's en filmpjes op Facebook. Fijn dat je eindelijk kan starten met je onderzoek( al denk ik en je weet, zelf gezond blijven blijft nr 1 voor een geslaagd onderzoek ;-) Knuffel!
  5. Jetty:
    Hi Katinka,
    wat zijn we dan toch een stel stijve Europeanen, als ik jouw verhaal lees! Zingen en dansen in de straten... Bedankt voor het delen!
  6. Rosalinda:
    23 oktober 2017
    oh meid, wat moet dat geweldig zijn geweest! Heel leuk om te lezen dat zulke dingen elders in de wereld afspelen. En je vertrouwen en geduld zullen beloont worden, hoe het ook loopt! God is goed!
  7. Prinsen:
    24 oktober 2017
    Mooi, zoals je opgaat in het Afrikaanse leven.
    Fijn dat het onderzoek nu toch in zicht komt.
    Veel succes en plezier!
  8. Marjan Sluiter:
    2 november 2017
    Heel veel succes nu je eindelijk kunt beginnen!
    Fijn om je verhalen te mogen lezen!