Een week in Arusha

25 september 2017 - Arusha, Tanzania

Sorry for the English speaking people, this time it is only in Dutch.

Lieve allemaal,

Inmiddels ben ik al bijna een week in Arusha in Tanzania. Het is enorm wennen en de onzekerheden over mijn onderzoekstoestemming en de lange busreis naar Mbeya (18 uur?) maken me wat nerveus en daardoor was afgelopen week heel afwisselend. Zoals eerder vertelt ben ik samen met een studiegenootje, Frederik, naar Arusha gereisd. We hadden een prima vlucht en bij aankomst op het vliegveld duurde het maar anderhalf uur ofzo totdat we door alle visa en douane dingen heen waren.. Daar stond iemand klaar om ons met een auto naar een hostel te brengen, waar ik nu nog steeds verblijf. Hier kwamen we aan rond 22 uur. De volgende ochtend werden we opgehaald door onze supervisor en meegenomen naar het Nelson Mandela African Institute for Science and Technology (NM-AIST), waar hij werkt. Dit is een soort universiteit voor master en PhD studenten. Daar werden we voorgesteld aan wat mensen en we bespraken onze onderzoeksvoorstellen. Toen werden we rondgeleid en na de lunch konden we met iemand mee terug rijden van NM-AIST naar Arusha en toen bleek dat dat instituut dus niet met het OV te bereiken is.. (En dan dachten we dat Wageningen slecht bereikbaar is XD) In de stad hebben we toen simkaarten geregeld en geld opgenomen. De dagen erna zijn we Frederiks onderzoeksgebiedje gaan verkennen. Eerst een dag met alleen een chauffeur en daarna nog met iemand van de River Basin office. (Deze zou de eerste dag mee maar kon toen niet meer). Frederik doet onderzoek naar landbouw in de stad Arusha. Best leuk om daar het een en ander van te zien! Ze verbouwen hier veel Mchicha, een soort bittere spinazie die je na 28 dagen al kunt oogsten! Verder hebben we nog een middagje in de bibliotheek van NM-AIST gewerkt maar daar hadden ze geen stroom en was het heel warm. Na al deze dingen gezien te hebben hebben we zaterdag weer met onze supervisor gesproken en afgesproken om maandag (vandaag dus) te gaan bellen over onze onderzoekstoestemming aanvraag. Uiteindelijk bleek vandaag dat het committee dat daar over moet besluiten niet voltallig is en pas als de vacature gevuld is gaan ze verder. Dit betekent waarschijnlijk dat ik onderzoek moet gaan doen zonder permit waar hele dikke boetes opstaan (600 dollar). Allemaal niet ideaal. Gister ben ik wel naar een kerk geweest en dat was heel erg leuk! Het was een soort internationale pinksterkerk met swingende worship en gebed. Ik werd heel hartelijk ontvangen en ze hebben me allerlei adviezen gegeven voor de bus, heel fijn!

Vandaag dus bezig geweest met de permit en straks nog een gesprek over hoe nu verder, maar waarschijnlijk ga ik woensdag naar Mbeya reizen met de bus. Daarvoor zal ik morgen dan bustickets moeten regelen en we moeten nog brieven printen voor verschillende instanties voor het onderzoek..

Tot zover heeft het allemaal dus verschillende kanten. Het is wennen en soms best frustrerend en ik mis jullie best wel. Toch kijk ik uit naar het onderzoek en hoop ik iets bij te kunnen dragen.

Tot snel! Knuffels!
Katinka

1. Marjan Sluiter:
    Hoi Katinka,
    Allereerst sorry dat ik je niet gedag gezegd heb. Ik was dat natuurlijk dubbel en dwars van plan en toch is het er tussendoor geschoten. Heel slordig van me. Maar gelukkig ben je toch op reis gegaan en alweer helemaal "aangekomen". Wat een herkenbare verhalen!!! Alles gaat anders dan je gepland had en zie daar maar eens mee om te leren gaan .... Als er weer eens iets anders ging dan ik gepland had in Zambia, dan merkte ik van lieverlee dat er dan allemaal interessante dingen gebeurden, die ik anders had gemist en daar putte ik dan maar mijn hernieuwde motivatie uit. Ik wens je toe dat jij ook een manier vindt om wat relaxed met dat soort tegenslag om te gaan. Het gaat toch zoals het gaat en plannen en afspraken maken, gaan in Afrika anders dan we hier gewend zijn. Ik wens je voor de komende tijd heel veel succes en vooral ook veel plezier!
    Groetjes,

Marjan
  2. O.van Buuren -Eering:
    25 september 2017
    Jij hebt ook altijd tegenslag met je stageonderzoeken maar zoals we gewend zijn van je zul je het wel weer oplossen succes opa en oma en extra knuffels
  3. Prinsen:
    25 september 2017
    Leuk dat we je verhalen zo meekrijgen.
    The African way! Altijd alles anders, en toch!
    Hou vol, liefs, Lisette
  4. Ruth:
    25 september 2017
    Hoi Katinka, hopelijk komt alles goed. Ik ben Afrika niet gewend, jij wel;)
    En als God wil dat je blijft, zul je zien dat het goed komt. En ookal is het spannend, je bent er nu. Adem de lucht in:)
    Geniet van de cultuur, Gods zegen en lees je blog snel
  5. Carolien:
    26 september 2017
    We denken aan je bij Casella! En wensen je moed en toch ook veel plezier!